Przeskocz do treści

Odmiany autyzmu – co zmieniło się w międzynarodowej klasyfikacji?

Od 1 stycznia 2022r. w Polsce obowiązuje Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-11). Z tego powodu nie powinno się używać nazwy „autyzm”. Nie mają racji bytu dotychczas stosowane odmiany autyzmu.

Spis treści:

  1. Autyzm i jego odmiany według dotychczasowej klasyfikacji (ICD-10)
  2. Autyzm – odmiany a aktualna klasyfikacja (ICD-11)

Autyzm i jego odmiany według dotychczasowej klasyfikacji (ICD-10)

Prawie nie ma opracowań medycznych i poradników dla rodziców, które opierałyby się na aktualnie obowiązującej klasyfikacji, dlatego warto znać odmiany autyzmu zawarte w klasyfikacji ICD-10. Autyzm dzielono w niej na:
• autyzm dziecięcy – diagnozowany u dzieci, u których pierwsze jego symptomy pojawiły się przed ukończeniem 3 roku życia, czasami już w kresie niemowlęcym.
• autyzm atypowy – nieco łagodniejszy, ale trudniejszy do zauważenia rodzaj autyzmu. Diagnoza jest stawiana, gdy dziecko ma powyżej 3 lat. Czasami okazuje się, że dziecko ma autyzm dopiero w trakcie nauki szkolnej. W tym przypadku dziecko może np. nie mieć trudności z komunikacją i budować relacje z rówieśniakami, ale nie umieć dostosować się do zmian, bawić się schematycznie i nie okazywać empatii. Może być też zupełnie odwrotnie.
• Zespół Aspergera – jest uważany za najdelikatniejsza z odmian autyzmu. Dzięki odpowiedniej terapii dziecko ma szansę dobrze funkcjonować na co dzień. Wyróżnia je wycofanie z relacji międzyludzkich i mocne skupienie na własnych potrzebach i zainteresowaniach.

Autyzm – odmiany a aktualna klasyfikacja (ICD-11)

Obecnie moc prawną na terenie Polski ma Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11. Likwiduje ona pojęcie „Autyzm”, zastępując je nazwą „Zaburzenia ze spektrum autyzmu”. Odmiany autyzmu również przestają istnieć. Nowy podział wygląda następująco:
• Zaburzenia ze spektrum autyzmu z zaburzeniami rozwoju intelektualnego i z brakiem języka funkcjonalnego;
• Zaburzenia ze spektrum autyzmu z zaburzeniami rozwoju intelektualnego i z zaburzeniami języka funkcjonalnego;
• Zaburzenie ze spektrum autyzmu z zaburzeniem rozwoju intelektualnego i z łagodnymi lub bez zaburzeń funkcjonalnego języka;
• Zaburzenia ze spektrum autyzmu bez zaburzeń rozwoju intelektualnego i z brakiem języka funkcjonalnego;
• Zaburzenia ze spektrum autyzmu bez zaburzeń rozwoju intelektualnego i z zaburzeniami języka funkcjonalnego;
• Zaburzenie ze spektrum autyzmu bez zaburzeń rozwoju intelektualnego i z łagodnymi lub bez zaburzeń funkcjonalnego języka;
• Zaburzenia ze spektrum autyzmu, nieokreślone;
• Inne zaburzenia ze spektrum autyzmu.

Jak można zauważyć, w trakcie diagnozowania autyzmu u osób z zaburzeniami spektrum autyzmu, lekarze będą skupiać się na rozwoju intelektualnym i możliwościach w zakresie mowy.

Oceń

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *