Dieta przed ciążą – co jeść aby poprawić płodność i zadbać o zdrowie dziecka?

Para starająca się o dziecko musi pamiętać o odpowiedniej diecie. Dobrze ułożony, urozmaicony jadłospis, zadbanie o prawidłową masę ciała, nie tylko poprawia płodność, ale ma też korzystny wpływ na późniejszy rozwój płodu. Co jeść, aby szybko zajść w ciążę i mieć zdrowe dziecko?

Zdrowa dieta przed ciążą to dieta zbilansowana

Dostarczająca organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, ujętych w piramidzie żywienia. W diecie przyszłych rodziców powinny więc znaleźć się warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste (pieczywo, różnego rodzaju kasze), nabiał (mleko, sery, jogurty i kefiry), ryby i mięso, oleje (najlepiej roślinne) oraz orzechy. Wszystkie te produkty powinny być oczywiście spożywane we właściwych proporcjach, by mogły dostarczyć kobiecie i mężczyźnie odpowiednią ilość witamin i minerałów.

Kwas foliowy w ciąży – numerem 1 wśród witamin

Kwas foliowy jest szczególnie ważny na początku ciąży, kiedy u dziecka kształtuje się cewa nerwowa. Z niej powstaje potem mózg i rdzeń kręgowy – kluczowe elementy układu nerwowego człowieka. Niedobór kwasu foliowego może zaburzyć proces formowania się cewy nerwowej, powodując poważne wady wrodzone u dziecka, np. rozszczep kręgosłupa. Właśnie dlatego kwas foliowy w ciąży jest tak istotny.

Wpływ na przyswajanie kwasu foliowego mają m.in. polimorfizmy genu MTHFR. Zdaniem Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników u kobiet z polimorfizmami genu MTFHR bardziej skuteczna jest suplementacja aktywnym kwasem foliowym niż zwykłym [1].

Warto dodać, że kwas foliowy jest równie ważny dla mężczyzn, którzy starają się o potomstwo, gdyż wpływa on pozytywnie na jakość nasienia.

Witaminy A, C, E, cynk, selen – te składniki poprawią płodność

I będą miały pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Witamina A odpowiada za prawidłowe widzenie, wzrost kości, zębów oraz za odporność i kondycję skóry. Jej nadmiar może być jednak równie niebezpieczny co niedobór. Dlatego trzeba uważać, aby nie przedawkować tego składnika. Za odporność odpowiada również witamina C, która pobudza wzrost komórek układu immunologicznego. Ma też właściwości antyoksydacyjne i ułatwia przyswajanie żelaza, zabezpieczając tym samym przyszłą mamę przed anemią.

Witamina E chroni z kolei przed poronieniem i przedwczesnym porodem. Bardzo dobrze wpływa też na wzrok, skórę i układ mięśniowy dziecka.

Cynk to kolejny składnik pokarmowy, którego w diecie przyszłych rodziców zabraknąć nie może. Jest on szczególnie ważny dla mężczyzny. Dlaczego? Ponieważ zapewnia odpowiedni poziom testosteronu oraz prawidłową objętość nasienia.

Na jakość plemników wpływa również selen. Dzięki temu składnikowi są one bardziej ruchliwe, przez co łatwiej jest im dotrzeć do komórki jajowej. Selen zwiększa również produkcję testosteronu i podnosi libido u mężczyzny.

Dieta w ciąży – fast foodom, chipsom, słodkim napojom i alkoholowi powiedzcie nie!

To samo tyczy się papierosów. Alkohol wpływa niekorzystnie zarówno na męską jak i na żeńską płodność. Obniża poziom testosteronu oraz zmniejsza ruchliwość plemników. Pijąc alkohol w trakcie ciąży kobieta naraża z kolei swoje dziecko na zaburzenia rozwojowe. Para starająca się o dziecko, jak i już spodziewająca się potomstwa, powinna go więc całkowicie wyeliminować.

Jeśli do tej pory partnerzy prowadzili nie najzdrowszy tryb życia, dobrze, aby udali się do specjalisty, np. dietetyka, który ułoży dla nich odpowiedni jadłospis oraz powie, co mogą jeść, a czego powinni się absolutnie wystrzegać w czasie starania o dziecko.

Przeczytaj więcej na badaniaprenatalne.pl: Dieta w ciąży. Co jeść, a czego unikać w ciąży?

Zdjęcie: maridav/pl/123rf.com

Źródła: [1] D. Bomba-Opoń, L. Hirnle, J. Kalinka, A. Seremak-Mrozikiewicz: Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017 tom 2, nr 5, s. 213.

Zobacz też: badania prenatalne

Dieta przed ciążą – co jeść aby poprawić płodność i zadbać o zdrowie dziecka?
5 (100%) 3 głos[y]

2 myśli na temat “Dieta przed ciążą – co jeść aby poprawić płodność i zadbać o zdrowie dziecka?

  • 28 grudnia 2018 o 1:06 pm
    Permalink

    Okres ciąży nie jest łatwy, dlatego, że wymaga często wyrzeczeń, a czasami po prostu nie mamy potrzebnej wiedzy, żeby wprowadzić stosowne zmiany w diecie. Zdecydowałam się na wizytę u dietetyka i natknęłam się na ciekawy artykuł o diecie wegańskiej na stronie (do wiadomości redakcji). Poczytałam troszkę i szczerze mówiąc przekonała mnie idea dostosowania planu żywieniowego przez dietetyka klinicznego diety specjalnie dla mnie. Podrzucam link (link do wiadomości redakcji).

    Odpowiedz
  • 8 kwietnia 2019 o 3:57 pm
    Permalink

    Ja uważam, że jak ma się problemy z płodnością to żadna dieta nie pomoże. Borykałam się z problemem niepłodności przez 6 lat, liczne inseminacje, hormony, laparoskopia 3x -sprawdzanie drożności jajowodów i nic nie pomogło. Dopiero dzięki in vitro mam dziś na świecie piękną córeczkę:)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.