Życie bez glutenu

Na diecie bezglutenowej muszą być bezwzględnie osoby chore na celiakię, dla których nawet najmniejsza ilość tego białka może być niebezpieczna. Chociaż na początku stosowanie się do zaleceń może być trudne, eliminacja z glutenu to szansa na zdrowsze życie i większą świadomość żywieniową, a także okazja do wypróbowania wielu ciekawych przepisów.

Dieta bezglutenowa – to możesz jeść

Można jeść wszystkie produkty, które naturalnie nie zawierają glutenu. Są to m.in.:

  • produkty zbożowe jak: kukurydza, ryż, amarantus, gryka, proso oraz produkty z ich wykonane (np. mąki, płatki, kasze, chrupki);
  • świeże mięsa;
  • jaja;
  • ryby;
  • warzywa (także strączkowe) i owoce;
  • mleko i jego przetwory (jogurty, kefiry, sery etc.);
  • tłuszcze (oprócz oleju z kiełków pszenicy);
  • cukier;
  • napoje (oprócz m.in. kawy zbożowej);
  • przyprawy oraz wiele innych.

Co więcej, można wybierać wszelkie produkty z logo „przekreślonego kłosa”. Obecnie w sklepach znajdują się nawet bezglutenowe ciasta i ciastka (które smakiem wcale nie różnią się od tych z glutenem), chleb czy piwo. Przed zakupem dobrze jednak czytać etykiety produktów oznaczonych jako bezglutenowe – czasami, chociaż glutenu brak, produkt pełen jest niezdrowych tłuszczy, konserwantów i cukrów.

Dieta bezglutenowa – z tego zrezygnuj

Gluten (czyli białko, które znajduje się w niektórych zbożach) zawierają:

  • pszenica (także orkisz);
  • jęczmień;
  • żyto;
  • zwykły owies
  • oraz wszystkie produkty z ich dodatkiem.

Oznacza to konieczność eliminacji m.in. pieczywa, makaronu, naleśników, pierogów, piwa, pizzy, hamburgerów, ciastek i ciast wykonanych z tych zbóż.

Warto również zdawać sobie sprawę, że gluten mogą zawierać różnego typu sosy w słoikach czy w paczkach, zagęszczane zupy, mięso z panierką, a także wiele innych produktów.

Najlepiej uważnie czytać etykiety. Nie zawsze produkt, który wydaje się bez glutenu (np. kukurydza w puszcze, szynka pakowana) będzie rzeczywiście go pozbawiony. Czasami producenci dodają zboża dla zagęszczenia produktu.

Masz celiakię? Eliminacja glutenu jest konieczna

Osoby chore na celiakię muszą zrezygnować z glutenu całkowicie – na zawsze i bez żadnych odstępstw. Celiakia jest bowiem chorobą autoimmunologiczną, która polega na nieodpowiedniej reakcji organizmu na gluten.

Po jego dostarczeniu zanikają kosmki jelitowe i niszczy się błona śluzowa jelit. Organy te odpowiadają za wchłanianie składników odżywczych, więc zniszczone zaburzają przyswajanie ich do organizmu. Pojawiają się więc niedobory witamin i minerałów oraz niedożywienie.

To w konsekwencji prowadzi do wielu nieprzyjemnych i groźnych dolegliwości, jak m.in.:

  • anemia;
  • zanik szkliwa zębowego;
  • afty w jamie ustnej;
  • wczesna osteoporoza;
  • problemy z płodnością;
  • poronienia;
  • nowotwory.

Glutenu nie muszą (a nawet nie powinny) eliminować ze swojego jadłospisu osoby zdrowe. Dlaczego? W ten sposób mogą pozbawić się wielu cennych składników odżywczych. Chcąc odżywiać się zdrowo, najlepiej wybierać po prostu produkty pełnoziarniste, a także postawić na zbilansowaną dietę.

Jak sprawdzić, czy dotyczy Cię celiakia?

Najszybszą metodą diagnozy celiakii jest wykonanie testu DNA. Sprawdza on, czy w organizmie znajdują się geny odpowiadające za chorobę, czyli HLA DQ2 i/lub HLA DQ8. Jeśli ich nie ma, nie ma możliwości zachorowania na celiakię. Jeśli są – niezbędne jest oznaczenie przeciwciał, by sprawdzić aktywność choroby. Tylko aktywna postać celiakii wymaga przejścia na dietę bezglutenową. W przypadku samej obecności genów (ma je 30% osób), warto obserwować organizm i co jakiś czas powtarzać badanie krwi.

Dietę bezglutenową skonsultuj z dietetykiem

Rozpoczynając dietę bezglutenową najlepiej wybrać się po poradę do dietetyka. Eliminacja glutenu niesie bowiem ze sobą usunięcie z diety wielu cennych produktów, które należy zastąpić zdrowymi zamiennikami. Lekarz pomoże ustalić urozmaicony jadłospis, który będzie zawierał wszelkie niezbędne dla zdrowia składniki, witaminy i minerały. Pomoże również uzupełnić niedobory, które powstały w czasie spożywania glutenu. Przejście na dietę bezglutenową na własną rękę może nie być bezpieczne, ponieważ to dieta eliminacyjna – źle prowadzona i niezbilansowana może spowodować niedobory.

Życie bez glutenu – zdrowe i ciekawe

Osoby, które muszą zrezygnować z glutenu najczęściej zyskują większą świadomość żywieniową, co pozwala odżywiać im się dużo zdrowiej niż osobom zdrowym. Po pierwsze, czytanie etykiet pozwala nauczyć się unikać nie tylko tego białka, ale również konserwantów czy innych szkodliwych składników.

Co więcej, dieta staje się także bardziej urozmaicona – konieczność wykorzystania różnego typu produktów sprawia, że osoby z celiakią często próbują coraz to nowych smaków. Niezbędna jest również rezygnacja z fast-foodów – popularne hamburgery, pizza czy hot-dogi najczęściej wykonane są przecież z mąk glutenowych. Dodatkowo wiele osób zyskuje nie tylko zdrowsze życie, ale też nową pasję – gotowanie.

Więcej informacji

Masz pytania odnośnie badania na celiakię? Napisz do nas na info@zdrowokolorowo.pl.

Zdjęcie główne: dolgachov/pl.123rf.com
Życie bez glutenu
5 (100%) 7 głos[y]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.