Przeskocz do treści

Dieta sensoryczna – na czym polega? Kiedy warto ją stosować?

Dieta sensoryczna to wbrew pozorom wcale nie sposób odżywiania. Jest to sposób terapii zaburzeń integracji sensorycznej polegający na stosowaniu różnego rodzaju ćwiczeń. Dowiedz się, na czym dokładnie polega dieta sensoryczna!

Spis treści:

  1. Dieta sensoryczna – czym jest?
  2. Przykłady ćwiczeń w diecie sensorycznej

Dieta sensoryczna – czym jest?

Dieta sensoryczna to różnorodne ćwiczenia ruchowe, które mają poprawić funkcjonowanie zmysłów dziecka. Stosuje się je w przypadku zaburzeń integracji sensorycznej, które często współwystępują z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dzięki diecie sensorycznej usprawniamy:

  •  Dotyk
  •  Wzrok
  •  Słuch
  •  Równowagę
  •  Zmysł proprioceptywny, czyli postrzeganie pozycji ciała w przestrzeni
  •  Węch

Jeśli przyczyną stosowania diety sensorycznej u naszego dziecka jest autyzm, to konieczne będą także inne rodzaje terapii m.in. trening umiejętności społecznych czy terapia pedagogiczna. Pamiętajmy jednak, że wcześniej konieczne jest uzyskanie jednoznacznej diagnozy autyzmu, której elementem powinna być obserwacja dziecka oraz wykonanie badania genetycznego dla dzieci.

Przykłady ćwiczeń w diecie sensorycznej

W diecie sensorycznej wykorzystywać możemy różne rodzaje zabaw. Zawsze muszą one zostać dostosowane do potrzeb dziecka, a także jego wieku. Jednak w większości przypadków wykorzystane mogą zostać następujące aktywności:

  • “Niby-farba” – naszą niby-farbą może zostać np. płyn do naczyń lub pianka do golenia. Takimi preparatami dziecko może spróbować coś namalować. Świetnie stymuluje to zmysł dotyku.
  •  Kładka – jest to bardzo proste ćwiczenie doskonalące utrzymywanie równowagi. Do jego wykonania potrzebna będzie nam jedynie kładka, po której dziecko musi przechodzić. Dla utrudnienia możemy pobawić się w przechodzenie po kładce tyłem.
  •  Zbieranie drobnych kamyczków lub innych niewielkich przedmiotów
  •  Rozpoznawanie dźwięków – wystarczy z komputera odtworzyć dźwięki przyrody, zwierząt czy instrumentów muzycznych. Spróbować możemy także wrzucić do słoiczków ryż, fasolę i inne sypkie produkty, a następnie nimi potrząsać.
  •  Rozpoznawanie smaków – w tej zabawie dziecko z zamkniętymi oczami dziecko musi rozpoznać, jaki produkt spożywczy właśnie spróbowało. Do tego ćwiczenia używać powinniśmy jedynie produktów lubianych przez dziecko. W innym razie może się ono do niego szybko zniechęcić.
Oceń

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *