Jak utrzymać równowagę między pracą a życiem rodzinnym? 6 praktycznych wskazówek
Każdy z nas powinien utrzymywać równowagę między pracą a życiem rodzinnym. Pozwoli nam to należycie wykonywać zawodowe obowiązki, a przy tym nie zaniedbywać naszych najbliższych. Ale jak utrzymać równowagę między pracą a życiem rodzinnym? Sprawdź nasze praktyczne wskazówki!
Spis treści:
- Równowaga między pracą a życiem rodzinnym – co daje?
- Jak utrzymać równowagę między pracą a życiem rodzinnym?
Równowaga między pracą a życiem rodzinnym – co daje?
Utrzymywanie równowagi między pracą a życiem zawodowym:
- Redukuje stres, co zapobiega bólom głowy, zmęczeniu oraz bezsenności
- Sprawia, że stajemy się bardziej produktywni, ponieważ mamy więcej energii i zapału do działania
- Zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego, ponieważ mamy czas na zajęcia niezwiązane z pracą
Jak utrzymać równowagę między pracą a życiem rodzinnym?
Równowagę między pracą a życiem rodzinnym osiągnąć możemy, stosując się do kilku prostych sposobów. Nie jest to coś niemożliwego. Wystarczy wprowadzenie drobnych zmian życiowych, takich jak:
- Ustalenie konkretnych godzin pracy i ich konsekwentne przestrzeganie – pozostały czas przeznaczmy na zajęcia niezwiązane z pracą. Powinien być to dla nas czas całkowitego odpoczynku od obowiązków zawodowych.
- Zorganizuj swój czas – zaobserwuj, ile czasu w ciągu tygodnia poświęcasz na pracę, a ile na inne zajęcia.
- Ustal, które obowiązki zawodowe są najważniejsze – dzięki temu będziesz mógł wykonywać zadania od tych najważniejszych do najmniej ważnych. Pozwoli Ci to uniknąć zbędnego chaosu.
- Korzystaj z urlopu – jest to Twoje pracownicze prawo. Pamiętaj więc o wykorzystywaniu swojego urlopu. Dzięki temu odpoczniesz od obowiązków zawodowych i naładujesz baterie. Do pracy będziesz więc mógł wrócić z większą energią i zapałem.
- Nie pracuj każdego dnia – weekendy powinieneś przeznaczać dla siebie i swoich bliskich. Jeśli musisz jednak pracować w weekend, to na odpoczynek poświęć inne wolne dni. Pracowanie przez 7 dni w tygodniu może znacznie obniżyć Twoją efektywność i zwiększyć ryzyko wypalenia zawodowego.
- Nie daj zarzucić się obowiązkami – pracownicy również muszą umieć wyznaczać swoje granice. Szefowie mają tendencję do zarzucania ich obowiązkami, dlatego nie bój się stanowczo odmówić, jeśli lista Twoich obowiązków na ten moment jest zbyt długa. Pamiętaj jednak, że powinno dotyczyć to jedynie sytuacji, w których rzeczywiście jesteś przeciążony.